Τρίτη 22 Μαΐου 2007

Για σένα που βαθμολογώ το γραπτό σου…

Ήθελα να σου γράψω δυο λόγια στο τετράδιο των εξετάσεων, αλλά αυτό δεν μου επιτρέπεται και ούτε εσύ θα δεις το γραπτό σου ξανά.
Δεν σε ξέρω. Δεν ξέρω πώς μοιάζεις. Δεν ξέρω αν είσαι αγόρι ή κορίτσι, αν και από το γραφικό σου χαρακτήρα μπορώ λίγο να το υποψιαστώ. Ξέρω μόνο την τάξη σου στο Σχολείο. Δεν ξέρω ούτε σε ποια πόλη της Ελλάδας ζεις. Όλα τα στοιχεία σου είναι σκεπασμένα με μαύρο αυτοκόλλητο πέπλο.
Κι όμως, υπάρχουν κάποια πράγματα που μαντεύω. Είσαι στα 17 με 18 και έχεις όνειρα που μπορεί οι γύρω σου να μην υποψιάζονται καν. Είσαι ένας από τους νέους που εμείς οι μεγαλύτεροι (κατά τον ποιητή) λέμε «αλήτες». Έχεις μπροστά σου τη ζωή και μέσα βαθιά στο μυαλό σου έχεις κρυμμένο το μυστικό σου σχέδιο για το πώς θα κατακτήσεις τον κόσμο. Είτε είσαι από αυτούς που πήγες στις εξετάσεις προετοιμασμένος είτε ανήκεις στους αδιάβαστους, δεν έχει σημασία. Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στο όνειρο.
Ασχολούμαι με το γραπτό σου πολύ ώρα, σε σημείο οι συνάδελφοι να με χαρακτηρίζουν «αντιπαραγωγικό βαθμολογητή». Όμως δεν μπορώ να σε βαθμολογήσω «εν ψυχρώ» απλά μετρώντας μόρια «τρεις το λάδι – τρεις το ξύδι – έξι το λαδόξιδο». Διαβάζω αυτά που έγραψες πολλές φορές, ψάχνω να βρω τι θέλεις να πεις σε κάθε σημείο, κοιτάζω ακόμα και το πρόχειρό σου να καταλάβω την πορεία της σκέψης σου.
Όταν έρχεται η ώρα να γράψω το βαθμό σου στα κουτάκια, το χέρι μου διστάζει. Δεν θέλω να σε αδικήσω. Προσπαθώ να είμαι επιεικής, αλλά δεν μπορώ και να είμαι χαριστικός γιατί αυτό θα είναι σε βάρος άλλων παιδιών που κουράστηκαν παραπάνω από σένα. Έτσι προσπαθώ να βρω τη χρυσή τομή, χωρίς ποτέ να είμαι απόλυτα σίγουρος για τον αριθμό που γράφω.
Δεν είναι κατάλληλη η στιγμή να κουβεντιάσουμε για εξεταστικά συστήματα και άλλα παρόμοια. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να σου ευχηθώ «καλή επιτυχία» και για τις εξετάσεις, αλλά πολύ περισσότερο για τη ζωή που σε περιμένει να την κατακτήσεις.
Ένας βαθμολογητής.

ΦΑΕΘΩΝ

Πέμπτη 17 Μαΐου 2007

Ομιλείτε την ελληνικήν, όχι απαραίτητα τα ελληνικά

Ιδού η λαμπρή απόδειξις:
Ομιλία του πρώην πρωθυπουργού και ακαδημαϊκού κ. Ζολώτα, που είχε εκφωνήσει στη Ουάσιγκτον το 1959. Επισημαίνουμε ότι παρουσίασε στο εξωτερικό δύο ακόμη παρόμοιους λόγους, έναν στα αγγλο-ελληνικά κι έναν στα γαλλο-ελληνικά που έμειναν μνημειώδεις...

Kyrie
It is Zeus anathema on our epoch for the dynamism of our economies and the heresy of our economic methods and policies, that we should agonize between the Scylla of numismatic plethora and the Charybdis of economic anaemia.It is not my idiosyncrasy to be ironic or sarcastic, but my diagnosis would be that politicians are rather cryptoplethorists. Although they emphatically stigmatize numismatic plethora, they energize it through their tactics and practices. Our policies should be based more on economic and less on political criteria. Our gnomon has to be a metron between economic, strategic and philanthropic scopes. Political magic has always been antieconomic.In our epoch, characterized by monopolies, oligopolies, monopsonies, monopolistic antagonism and polymorphous inelasticities, our policies have to be more orthological. But this should not be metamorphosed into plethorophobia which is endemic among academic economists.Numismatic symmetry should not yper antagonize economic acme. A greater harmonization between the practices and numismatic archons is basic. Parallel to this, we have to synchronize and harmonize more and more our economic and numismatic policies panethnically.These scores are more practicable now, when the prognostics of the political and economic barometer are halkyonic.The history of our didymous organizations in this sphere, has been didactic and their gnostic practices will always be a tonic to the polyonymous and idiomorphous ethnical economies. The genesis of the programmed organization, will dynamize these policies. Therefore, I sympathize, although not without criticism on one or two themes, with the apostles and the hierarchy of our organizations in their zeal to program orthodox economic and numismatic policies.I apologize for having tyrannized you with my hellenic phraseology.In my epilogue, I emphasize my eulogy to the philoxenous autochthons of this cosmopolitan metropolis and my encomium to you kyrie, and the stenographers.

Ευχαριστούμε τον κ. Αναστάσιο Α. Μάτο για την παράθεση του κειμένου προς γνώσιν και συμμόρφωσιν…

Τετάρτη 16 Μαΐου 2007

Επισημάνσεις

Το 2015 ο 1 στους 4 κατοίκους της Ελλάδας θα είναι μετανάστης. [Ε, 2/11/2002]

Στα δημοτικά σχολεία της Αθήνας 1 στους 3 μαθητές είναι αλλοδαπός

Κάθε μέρα 1.424 άνθρωποι φονεύονται, σχεδόν ένας κάθε λεπτό!

Οι Αμερικανοί αποτελούν μόλις το 5% του συνόλου των κατοίκων της γης , αλλά ξοδεύουν το 25% της παγκόσμιας παραγωγής ενέργειας.

O μισός πληθυσμός της γης επιβιώνει με λιγότερα απο 2 ευρώ την ημέρα.

Περίπου ο ένας στους τέσσερις νέους άνεργους είναι πτυχιούχος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΑΕΙ - ΤΕΙ), ενώ δεκάδες χιλιάδες άλλοι νέοι με υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο υποαπασχολούνται ή ετεροαπασχολούνται. Οι 13 χιλιάδες άνεργοι πτυχιούχοι του 1981 έγιναν 53 χιλιάδες το 1991 και σήμερα ξεπερνούν τις 120 χιλιάδες.[NEA070902]

Αν κάθε Αμερικανός διέθετε 10 δολάρια ετησίως για την καταπολέμηση του AIDS, περίπου ένα εκατομμύριο Αφρικανοί κάθε χρόνο θα μπορούσαν να σωθούν από τον θάνατο

Παχύσαρκοι οι μισοί κάτοικοι της Γηραιάς Ηπείρου έως το 2006Το 25% των θηλαστικών θα αφανιστεί ώς το 2030

50-100 ζωικά είδη και τουλάχιστον ένα φυτικό είδος εξαφανίζονται κάθε μέρα

Οι Έλληνες είδαν τηλεόραση το 2001 κατά μέσο όρο 220 λεπτά ημερησίως.

Tο φτωχότερο 50% του πληθυσμού της γης καταναλώνει, μόλις το 6% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ενώ το πλουσιότερο 15% του πληθυσμού καταναλώνει το 80% του συνολικού ΑΕΠ του πλανήτη μας!!

Το " οφθαλμόν αντί οφθαλμού" αφήνει όλο τον κόσμο τυφλό. (Μ Γκάντι)

Ο μισός πληθυσμός της ανθρωπότητας επιβιώνει με <<εισόδημα>> μικρότερο των δύο δολαρίων την ημέρα!!

15,000 άνθρωποι μολύνονται απο τον ιο του AIDS καθε μέρα.

Έχει υπολογιστεί ότι περίπου το 90% των θυμάτων πολέμου σήμερα είναι άμαχος πληθυσμός, η πλειοψηφία των οποίων είναι γυναίκες και παιδιά, σε σύγκριση με τον προηγούμενο αιώνα όπου το 90% αυτών που έχασαν τη ζωή τους ήταν στρατιώτες

Απογοητευτική έως και τραγική εικόνα παρουσιάζουν οι περισσότερες πόλεις της Ελλάδας όπου η αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο έχει μειωθεί δραματικά και το τσιμέντο έχει καλύψει σχεδόν τα πάντα. Πρωταθλήτρια βέβαια η Αθήνα με τη συμπρωτεύουσα να την ακολουθεί στη 2η θέση.

H συναισθηματική νοημοσύνη καθορίζει το 80% της επιτυχίας στη ζωή!

Tη δεκαετία του 2020 η δεύτερη αιτία (πρώτη θα παραμείνει ο καρκίνος) θανάτου θα είναι η κατάθλιψη. Στα θύματα της κατάθλιψης οι γυναίκες θα είναι διπλάσιες από τους άντρες!

OO πρόεδρος εισιγήθηκε την αύξηση των αμυντικών δαπανών των ΗΠΑ κατά 14%. Ηαύξηση αυτή είναι η μεγαλύτερη από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Η αύξηση αυτή είναι 48 δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία θα ανεβάσουν το σύνολο των αμερικανικών στρατιωτικών δαπανών στα 379 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα 48 δισεκατομμύρια δολάρια (η αύξηση) είναι περισσότερα από το συνολικό ποσό που ξοδεύει η Ιαπωνία για την άμυνα της.

Oι πιθανότητες να χάσετε τη ζωή σας από τη συντριβή κάποιου αστεροειδούς στη Γη είναι μία στις 10.000, ενώ οι πιθανότητες να σκοτωθείτε από αεροπορικό δυστύχημα είναι μία στις 30.000.

Γυναίκα

Οι άνδρες για τις γυναίκες λένε ότι θέλουν, οι γυναίκες με τους άνδρες κάνουν ότι θέλουν. Σ. Σεγκιούρ*
Οι γυναίκες είναι πιο έξυπνες από τους άντρες επειδή ξέρουν λιγότερα και καταλαβαίνουν περισσότερα. Τζ. Στήβενς
Όταν μια είναι γυναίκα τίμια, την εκτιμούν και δεν την πλησιάζουν. Όταν δεν είναι τίμια, την πλησιάζουν και δεν την εκτιμούν.Κάντ
Οι γυναίκες συνήθως βλέπουν χωρίς να κoιττάζουν, ενώ οι άνδρες κοιττάζουν χωρίς να βλέπουν.Ουγκώ Β.
Οι γυναίκες παίζουν με την ομορφιά τους, όπως παίζουν τα παιδιά με το μαχαίρι τους:στα τελευταία πληγώνονται.Ουγκώ Β.
Εάν συνάντησες μια κακή γυναίκα, ν' απομακρυνθείς απ' αυτήν για να μην καταστρέψεις την ζωή σου, αν συνάντησες καλή γυναίκα, ν' απομακρυνθείς για να μην καταστρέψεις την ζωή της. Ν. Βέκσιν*
Η ομορφιά μιας γυναίκας είναι η πιο καλή συστατική επιστολή.ΑριστοτελήςΟ μύθος της αναδυόμενης Αφροδίτης μας δείχνει, ότι όσο ωραία κι αν είναι μια γυναίκα, πρέπει νά' χει λίγο αλάτι στο πνεύμα και λίγη τρικυμία στην καρδιά.Άλφερντ ντέ Μυσσέ
Η γυναίκα είναι θηλυκό κατασκεύασμα και για όπλο της έχει τα δάκρυα. Ευριπίδης
Τα πλούτη κάνουν τη γυναίκα αλαζονική, η ομορφιά ύποπτη κι η ασχήμια μισητή. Βολτέρος
Η γυναίκα θα ήταν πιο γοητευτική αν μπορούσε κανένας να πέφτει στην αγκαλιά της, χωρίς να πέφτει στα χέρια της. Α. Μπηρς
Όμορφη και πιστή γυναίκα είναι σπάνιο φαινόμενο, το ίδιο όπως και πετυχημένη μετάφραση ποιητικού έργου. Τέτοια μετάφραση συνήθως είναι άσχημη αν είναι πιστή και είναι άπιστη αν είναι όμορφη. Μ. Σαφίρ*
Η μέση γυναίκα προτιμά την ομορφιά από το μυαλό, γιατί ο μέσος άντρας βλέπει καλύτερα απ' ό,τι σκέφτεται. Αγνώστου
Μοιχεία δεν είναι η μία ώρα που μια γυναίκα περνά με τον εραστή της, αλλά ολόκληρη η νύχτα που περνά μετά με το σύζυγό της. Ζ. Σαντ
Η έξυπνη γυναίκα παρακολουθεί τον εαυτό της, η κουτή παρακολουθεί τον σύζυγό της. Α. Περλιούκ*
Εάν δε θέλεις να υποταχθείς στη γυναίκα, τότε μην την κατακτάς. Α. Ράτνερ*
Τόσο πολλά καλά κορίτσια…, αλλά έλκουν τα κακά… Αγνώστου*
Η γυναίκα πρέπει να ντύνεται έτσι, ώστε ο άνδρας να θέλει να την γδύνει. Αγνώστου*
Όταν η γυναίκα παντρεύεται αλλάζει την προσοχή πολλών ανδρών με την απροσεξία του ενός. Ιταλική ρήση*
Η γυναίκα πρέπει να είναι σαν μια καλή ταινία τρόμου: όσο περισσότερο χώρο αφήνει για τη φαντασία μας, τόσο καλύτερα. Α. Χίτσκοκ*
Η μόδα επινοήθηκε για τις γυναίκες που τις λείπει το γούστο. Οι τρόποι: για τις γυναίκες που τις λείπει η ανατροφή. Μαρία, η βασίλισσα της Ρουμανίας*
Οι γυναίκες αναστατώνουν τα πάντα. Όταν τις αφήσεις να μπουν στη ζωή σου, ανακαλύπτεις ότι άλλο σκοπό έχουν εκείνες κι άλλον εσύ. Μπ. Σω
* Η γυναίκα είναι ευτυχισμένη μόνο υπό τον όρο, ότι έχει δυο πράγματα: σπίτι γεμάτο έπιπλα, και έναν άνδρα που τα μετακινεί. Αγνώστου
*Η γυναίκα θέλει πολλά από έναν άνδρα, αλλά ο άνδρας θέλει μόνο ένα, όμως από πολλές γυναίκες. Κ. Μελιχάν*
Ένας που έχει χωρίσει από τη γυναίκα του, δέχτηκε ένα σωρό κατηγορίες από τους φίλους του, που τον ρωτούσαν: "Μα δεν ήταν τίμια; Δεν ήταν καλή;" Τότε εκείνος, βγάζοντας το παπούτσι του, τους ρώτησε αν έβλεπαν ότι ήταν καινούργιο και γερό. "Και όμως, κανένας από σας δεν μπορεί να μου πει που με χτυπάει". Πλούταρχος
Όλο το εμπόριο των πολυτελειών του κόσμου υπάρχει μόνο χάρη στις απαιτήσεις της γυναίκας. Λ. Τολστόι
Η γυναίκα έχει μόνο μια δυνατότητα να είναι όμορφη, ενώ να είναι ελκυστική έχει χίλιες δυνατότητές Σ. Μοντεσκιέ*
Η γυναίκα μόνο τότε πιστεύει στα λόγια της αγάπης, όταν λέγονται μέσα στη σιγή με απλά λόγια. Γ. Γκάλαν*
Φεμινισμός: όταν στα ελαττώματα των γυναικών προσθέτονται και ανδρικά ελαττώματα. Α. Νταβιντόβιτς*
Ντύσιμο: ο πρόλογος στη γυναίκα, μερικές φορές ακόμη και όλο το βιβλίο. Ν. Σαμφόρ*
Αν η γυναίκα δεν έχει δίκαιο, να της ζητήσεις συγνώμη. Γαλλική ρήση*
Απ' όλα τα μονοπάτια που οδηγούν στη καρδιά μιας γυναίκας το πιο κοντινό είναι η συμπόνια. Βύρωνας*
Το να βρει μια γυναίκα σύζυγο είναι τέχνη. Το να τον κρατήσει είναι εργασία. Σ. ντε Μπολιβάρ
Εάν θέλετε να παντρευτείτε όμορφη, έξυπνη και πλούσια, να ξέρετε ότι πρέπει να παντρευτείτε τρεις φορές. Αγνώστου*
Η γυναίκα κρύβει από τον άνδρα το παρελθόν της, ο άνδρας από την γυναίκα το μέλλον της. Αγνώστου
Όταν η γυναίκα κάτι ρωτάει δε θέλει απάντηση, θέλει την προσοχή. Σ. Λουζάν*
Αγναντεύετε το αστέρι γιατί λάμπει και είναι ασύλληπτο, αλλά δίπλα σας βρίσκετε λάμψη πιο εκθαμβωτική και μυστικό πιο βαθύ: η γυναίκα. Β. Ουγκώ*
Δε χρειάζεται να πείτε στη γυναίκα ότι είναι ωραία: πέστε της ότι πάνω στη γη δεν υπάρχει άλλη τέτοια γυναίκα και αμέσως για σας θα ανοίξουν όλες οι πόρτες. Ζ. Ρενάρ*
Εάν της γυναίκας φθάνουν τα λεφτά, τότε σίγουρα δεν της φθάνει η φαντασία. Α. Μπράιτερ*
Η γυναίκα είναι μια πρόσκληση προς την ευτυχία. Σ. Μποντλέρ
* Οι γυναίκες τρώνε κουβεντιάζοντας, οι άνδρες κουβεντιάζουν τρώγοντας. Μ. ντε Σαζάλ*
Κανέναν δεν μπορείς να κρατήσεις δίπλα σου την ημέρα, μ' εκείνο που έγινε τη νύχτα. Σάλλι Στένφορντ*
Το ν' αποκτήσεις παιδί σημαίνει ότι αποφάσισες πως η καρδιά σου από τώρα και για πάντα θα κυκλοφορεί έξω από το κορμί σου. Ελιζαμπέτ Στοούν*
Εάν ο σύζυγος βλέπει δυο ποδοσφαιρικούς αγώνες στη σειρά, τότε πρέπει να αναγνωριστεί νομικά νεκρός. Έρμα Μπόμπεκ*
Ανεξάρτητη γυναίκα είναι εκείνη η οποία δε βρήκε κανέναν άνδρα που θα ήθελε να είναι εξαρτημένος απ' αυτήν. Σ. Γκίτρι*
Η γυναίκα είναι εκείνο το καρφάκι στο οποίο ο αστείος κρεμάει τις πλάκες του, ο κήρυκας της διδαχές του, ο γκρινιάρης τις γουρσουζιές του, ο αμαρτωλός τις δικαιολογίες του. Χ. Ρόουλεν*
Δάκρυα: αμυντικό υγρό. Β. Μπλόνσκαγια*
Τα γυναικεία δάκρυα είναι η συνέχεια της συζήτησης με άλλα μέσα. Μ. Μαστρογιάνη*
Το καλύτερο στολίδι μιας κοπέλας είναι η σεμνότητα και το διαφανές φόρεμα. Ε. Σβαρτς** Έκανα μεγάλο λάθος όταν τοποθέτησα τη γυναίκα μου πάνω στο βάθρο. Τώρα απ' εκεί δεν μπορεί να φτάσει στο πάτωμα για να το καθαρίσει. Αγνώστου*
Οι γυναίκες χαλάνε οποιαδήποτε σχέση, όταν προσπαθούνε να την παρατείνουν για πάντα. Ο. Ουάιλντ*
Πιο είναι το μυστικό της επιτυχίας μου με τις γυναίκες; Με την υπηρέτρια συμπεριφέρομαι σαν με την κυρία, αλλά με την κυρία, σαν με την υπηρέτρια. Τζ. Μπράμελ\
Για να μη βαρεθείς το περιεχόμενο πρέπει συχνότερα ν' αλλάξεις τη συσκευασία. Γι' αυτό οι γυναίκες με προθυμία υποτάσσονται στη μόδα. Ν. Κόβαρντ*
Οι γυναίκες αγαπάνε τους σιωπηλούς άνδρες, γιατί νομίζουν πως εκείνοι τις ακούνε. Σ. Γκιτρί*
Οι άνδρες δημιουργούν νόμους, οι γυναίκες, ήθη. Φ. Γκίμπερ*
Οι άνδρες πάντα έχουν δίκαιο, αλλά οι γυναίκες ποτέ δεν κάνουν λάθη. Γαλλική ρήση*
Ο άνδρας, όταν πρόκειται να κάνει κάποιο αποφασιστικό βήμα, σκέφτεται: "Τι θα πω;" η γυναίκα: "Τι θα φορέσω;" Μ. ντε Πιουηζιέ*
Η γυναίκα δεν έχει δίκαιο μέχρι που ν' αρχίζει να κλαίει. Τζ. Χαλιμπέρτον*
Όταν κουδουνίζει το τηλέφωνο ο άνδρας ψάχνει στυλό, η γυναίκα: καρέκλα. Αγνώστου*
Πρόποση για την γυναίκα μου; Εγώ δεν πίνω για την υγεία της, εγώ πίνω εξαιτίας της. Ρ. Όρμπεν*
Για να διαφωτίσουμε την κατάσταση μερικές φορές πρέπει να σβήσουμε το φως. Ρ. Ποντλέφσκι
Η όμορφη γυναίκα είναι στολίδι κι η καλή θησαυρός. Α. Σοπενάουερ
Η σοβαρότητα των γυναικών είναι κάτι που τους ταιριάζει και τους μεγαλώνει την ομορφιά. Λα Ροσφουκό

Τρίτη 15 Μαΐου 2007

H ιστορία μιας λέξης 2 ( Ισταμπουλ )

Τον 13ο αιώνα οι Άραβες, ακούγοντας τους Βυζαντινούς να χρησιμοποιούν την έκφραση «εις την πόλιν», αναφερόμενοι στην πρωτεύουσά τους, άρχισαν να την ονομάζουν «Ιστινπόλιν», που με την πάροδο του χρόνου μετά από μία σειρά αντιμεταθέσεων, έγινε Ισταμπούλ.
Η πόλη εξακολούθησε όμως να φέρει την από χιλιετίες ονομασία της μέχρι το 1926, οπότε η τουρκική Ταχυδρομική Υπηρεσία την άλλαξε επίσημα.

Δευτέρα 14 Μαΐου 2007

H ιστορία μιας λέξης ( διασκεδάζω )

Το ρήμα διασκεδάζω είναι αρχαίο και σημαίνει σκορπίζω και διαλύω - εξ' ου και η φράση: διασκεδάζω τους φόβους μου. Η λέξη αυτή δεν είχε ποτέ καμία σχέση με την τέχνη. Η μοναδική λέξη αρμόδια για την σχέση του κοινού με ένα θέαμα, ακρόαμα, ήταν η ψυχαγωγία: αγωγή της ψυχής. Αυτό σημαίνει ότι ο προβληματισμός ήταν ανέκαθεν συναφής με τη διασκέδαση, όπως εννοείται σήμερα κι όχι σαφώς διαχωρισμένος. Ο χρόνος που διαχωρίστηκαν οι λέξεις και οι έννοιες αυτές, είναι ταυτόσημος με την εμφάνιση της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης επικοινωνίας. Η λέξη που διάλεξαν οι εγκάθετοι διαμεσολαβητές δεν είναι τυχαία: ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΩ σημαίνει σκορπίζω και σκορπίζομαι, διαλύομαι και Η ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ...

Πέμπτη 10 Μαΐου 2007

Μπορείτε να διαβάσετε το παρακάτω κείμενο; !!!

Σνφμύωα με μαι έυρενα σοτ Πμανιπσητετο τυο Κμτρπιαιζ, δνε πεαιζι ρλόο με τι σριεά ενίαι τοθοπεμητενα τα γταμαμρά μσέα σε μαί λξηέ,αεκρί το πώτρο κια το ταελείτυο γάμρμα να ενιαί σητ στωσή θσέη.Τα υλοπιόπα μροπούν να ενίαι σε τχίυεας θιέεσς κια να μροπετίε να τςι δαβαιάεστε χρωίς πρλόβημα. Ατυό γνίταει γαιτί ο απρώνθονις εκέγλφοας δνε δαεβζιάι γάμρμα γάμρμα κθάε λξηέ αλλά τνη λξηέ σνα σνύλοο!

Τετάρτη 9 Μαΐου 2007

Το χριστιανικό Βυζάντιο κατά των Ελλήνων

Του ΓΙΩΡΓΟΥ Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ*
Ορισμένοι χριστιανοί εθνικιστές, επιτιθέμενοι στο πασίγνωστο πια βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού, επανέφεραν στο προσκήνιο ένα γνωστό μύθο, τον μύθο της συνέχειας. Πρόκειται για την άποψη ότι το Βυζάντιο υπήρξε ο συνεχιστής του κλασικού ελληνικού πολιτισμού. Στην άποψη αυτή στηρίχθηκε εν πολλοίς η νεοελληνική ιδεολογία κατασκευάζοντας το περιβόητο σχήμα του «ελληνοχριστιανικού πολιτισμού» («Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» της δικτατορίας του 1967). Στη διαιώνιση του μύθου αυτού συνεισέφεραν τα μάλα και οι νεοορθόδοξοι βυζαντινολάτρες Χ. Γιανναράς, Σ. Ράμφος (με δασεία) και η ακολουθία τους. Η αντίληψη αυτή αποτελεί ένα ιδεολόγημα και ως τέτοιο αρνείται να δει την αληθή Ιστορία, ότι δηλαδή τέτοια συνέχεια δεν υπήρξε. Αυτό φαίνεται σαφώς σε ιστορικά γεγονότα (και όχι μυθεύματα), σε αντιλήψεις και σημασίες που σηματοδοτούν βαθιά ρήγματα.Πράγματι με την επικράτηση του χριστιανισμού στο ανατολικό μέρος της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, στην Κωνσταντινούπολη, αρχίζει η επιχείρηση απαλείψεως οτιδήποτε ελληνικού, εκτός της γλώσσας. Ηδη από αρκετά νωρίς, οι χριστιανοί θεολόγοι, που είναι Ρωμαίοι υπήκοοι, στρέφονται κατά των Ελλήνων και οι συστηματικές επιθέσεις και διώξεις από την επίσημη εξουσία αρχίζουν με τους διαδόχους του Κωνσταντίνου (Κωνστάντιο Β', Θεοδόσιο Α' και Β', κ.λπ.). Ο ελληνικός πολιτισμός διώκεται, ναοί γκρεμίζονται, το Μαντείο των Δελφών κλείνει, περιουσίες των Ιερών και ιδιωτικές διαρπάζονται, οι εορτές (Ελευσίνια Μυστήρια κ.ά.) καταργούνται, οι Ολυμπιακοί Αγώνες που διεξάγονταν από το 776 π.Χ. επίσης, βιβλία καίγονται, βιβλιοθήκες εξαφανίζονται, τα θέατρα σφραγίζονται, οι άνθρωποι χάνουν τη δουλειά τους και εξοντώνονται ως «ειδωλολάτρες», ως κατεχόμενοι από την πλάνην των ανοσίων και μυσερών Ελλήνων, όπως αναφέρουν τα διατάγματα των Βυζαντινών αυτοκρατόρων, οι οποίοι από την αρχή έως το τέλος αποκαλούνται βασιλείς των Ρωμαίων. Ο αναγκαστικός και βίαιος εκχριστιανισμός επιβάλλεται με αποκλεισμούς, εξορίες, βασανιστήρια και στρατόπεδα συγκεντρώσεως στη Σκυθόπολη. Συνυπεύθυνοι σε αυτό το πογκρόμ είναι οι χριστιανοί, τα χριστιανικά Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας... Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πρώτη δημόσια μαζική καύση ελληνικών βιβλίων έγινε στην Εφεσο με την προτροπή του Παύλου, τον 1ο μ.Χ. αιώνα, και συνεχίστηκε στον Ιππόδρομο της Κωνσταντινουπόλεως επί Θεοδοσίου Α'. Επίσης το 415 μ.Χ., με τις προτροπές και το μίσος του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Κυρίλλου, ο φανατισμένος όχλος κατακρεουργεί με θραύσματα από πήλινα αγγεία τη φιλόσοφο Υπατία! Τέλος, ο χριστιανός Βυζαντινός αυτοκράτωρ Ιουστινιανός κλείνει το 529 μ.Χ. με διάταγμα τις φιλοσοφικές σχολές• ακόμα και τη σχολή των Αθηνών (εν Αθήναιες κελεύσας μηδένα διδάσκειν φιλοσοφίαν) που είχε ιδρύσει ο Πλάτων τον 4ο π.Χ. αιώνα και επί εννέα αιώνες λειτουργούσε κανονικώς. Ο τελευταίος διευθυντής της, ο φιλόσοφος Δαμάσκιος, μαζί με άλλους καταφεύγουν -τι ειρωνεία!- στην περσική αυλή.―Το φαινόμενο αυτό της διώξεως μέχρι εξαφανίσεως του ελληνικού πνεύματος είναι το πρώτο στην Ιστορία παράδειγμα θεσμισμένης και έμπρακτης μισαλλοδοξίας, το πρώτο παράδειγμα μαζικής εθνοκάρθαρσης και πνευματικής κάθαρσης, που δεν επιθυμεί τον άλλο, τον διαφορετικό: ο ελληνικός πολιτισμός πρέπει να εξαφανιστεί φυσικώς, ιδεολογικώς, πνευματικώς• παρέμεινε για τους Βυζαντινούς πάντα κάτι το ξένο, οι ίδιοι χρησιμοποιούν τον όρο έξωθεν ή θύραθεν. Ο βυζαντινός χριστιανισμός έχρισε τον ελληνικό πολιτισμό ως τον κύριο εχθρό του και τον πολέμησε με όλα τα μέσα. Δικαίως ο φιλόσοφος Κορνήλιος Καστοριάδης μίλησε για χριστιανική βαρβαρότητα, η οποία σηματοδοτεί την είσοδο στον Μεσαίωνα.Το χριστιανικό Βυζάντιο δεν έχει ανάγκη τη φιλοσοφία, την έρευνα, τον διάλογο, αλλά τη θεολογία, τη μοναδική αλήθεια, το δόγμα. Δεν ανέχεται ούτε καν τους χριστιανούς που έχουν διαφορετική άποψη, τους στιγματίζει ως αιρετικούς, τους αναθεματίζει, τους διώκει. Δεν επιθυμεί επίσης πολίτες και αγορά, αλλά πιστούς και ποίμνιο. Αντί της πολιτικής ενημέρωσης και διαπάλης των δοξών εφαρμόζει την «ορθοδοξία» και τις συνωμοσίες των αυλικών και των ευνούχων του Ιερού Παλατίου. Αντί της αμφισβήτησης προκρίνει την υποταγή και την τυφλή πίστη. Δεν θέλει τον έρωτα και την απόλαυση αλλά τον ασκητισμό και το μίσος για το σώμα. Δεν ενδιαφέρεται για τον δημόσιο και πραγματικό βίο αλλά για την απόσυρση από τα εγκόσμια, την ατομική ψυχή και τη «μετά θάνατον ζωή». Δεν θέλει ελεύθερους πολίτες αλλά δούλους και υποτελείς του Αυτοκράτορα και του Πατριάρχη. Αντί για τη δημοκρατία των ελεύθερων και ίσων πολιτών υπερασπίζεται και εφαρμόζει την ελέω θεού απόλυτη μοναρχία. Αντί για την κυριαρχία του νόμου κυριαρχεί η αυθαίρετη βούληση του Πατριάρχη και του Αυτοκράτορα. Η ποίησις αντικαθίσταται από την εκμηδενιστική θρησκευτική υμνωδία. Η τραγωδία και η κωμωδία από τα φτηνά θεάματα του Ιπποδρόμου και την επανάληψη της θρησκευτικής λειτουργίας. Τα εξαίσια γυμνά σώματα των ελληνικών γλυπτών εξαφανίζονται από το ράσο και την αγιογραφία. Η συζήτηση εξαφανίζεται από την προσευχή. Η πολιτική ρητορική από το θρησκευτικό κήρυγμα. Η ανθρώπινη γνώση είναι αποτέλεσμα θεϊκής φώτισης και αποκάλυψης, κτήμα και προνόμιο του Ιερατείου και των εξουσιαστών και όχι προϊόν του ανθρώπινου λόγου και της λογικής.Η έχθρα των Βυζαντινών χριστιανών κατά των Ελληνων διατηρήθηκε αμείωτη καθ' όλη τη διάρκεια της αυτοκρατορίας, διότι η υπέρτατη έγνοια τους ήταν η τήρηση του μοναδικού «θεόπνευστου» δόγματος και η διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας. Ακόμη και στην περίοδο που θεωρείται «φιλελεύθερη» (του 11ου μ.Χ. αιώνα), οποιαδήποτε συμπάθεια προς τους Ελληνες φιλοσόφους, που διαφοροποιείται από το επίσημο δόγμα, επισύρει την καταδίκη και την αποπομπή. Αυτό έγινε λ.χ. με τον Ιωάννη Ιταλό, «ύπατο των φιλοσόφων», τον οποίο η πατριαρχική Σύνοδος κατηγόρησε ότι ασχολούνταν με ελληνικές αντιλήψεις που απέκλιναν από το ορθόδοξο δόγμα (τα των Ελλήνων δυσεβή δόγματα ...ανάθεμα). Φυσικά μετά το ονομαστικό ανάθεμα εναντίον του ο Ιταλός εξαφανίστηκε από τον δημόσιο βίο. Το ελληνίζειν ήταν καταδικαστέο και εξοβελιστέο από την κοσμική και θρησκευτική εξουσία μέχρι το τέλος του Βυζαντίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων, ο οποίος προσπαθεί να ξεφύγει από την αρπαγή του χριστιανισμού και ανατρέχει στην πλατωνική φιλοσοφία. Είναι από τους πρώτους, στο ετοιμόρροπο και προ πολλού παρακμιακό Βυζάντιο, που τολμά να αποκαταστήσει ανοικτά μετά από 10 αιώνες το όνομα των Ελλήνων και την ελληνική παιδεία και δηλώνει ότι Ελληνες εσμέν γένει τε και παιδεία. Ομως ο ανθενωτικός Γεώργιος Σχολάριος (Γεννάδιος), μελετητής του Αριστοτέλη, που έγινε ο πρώτος Πατριάρχης μετά την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, αντέταξε ότι «χριστιανοί εσμέν», και παρέδωσε στην πυρά το έργο του Γεμιστού.Συνεπώς υπάρχει ένα αγεφύρωτο χάσμα μεταξύ του ελληνικού κόσμου και του βυζαντινού χριστιανισμού, πρόκειται για ασύμβατες και ασυμβίβαστες αντιλήψεις, νοοτροπίες και πρακτικές. Δεν είναι απλώς μόνο δύο διαφορετικοί κόσμοι, αλλά συνιστούν εντελώς άλλη νοηματοδότηση του βίου, άλλη σύλληψη του κόσμου, στηριζόμενοι σε άλλο ανθρωπολογικό τύπο. Ο ελληνικός κόσμος είναι ο πολιτισμός της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της ισότητας, της πολιτικής συμμετοχής, του εκκλησίας του δήμου. Ενώ ο βυζαντινός εκπροσωπεί την ανελευθερία, την αυταρχική μοναρχία, την ανισότητα, την τυφλή υπακοή και πίστη στο εξ αποκαλύψεως μοναδικό δόγμα, την Εκκλησία των παθητικών πιστών. Θα πρέπει συνεπώς να διαλέξουμε: αρχαίο ελληνικό πολιτισμό ή βυζαντινό χριστιανισμό, αυτονομία ή ετερονομία, όπως σωστά προτείνει ο Κ. Καστοριάδης.² Και τα δύο μαζί δεν γίνεται, είναι σχήμα οξύμωρο. Οσον αφορά τον άλλο μύθο του νεοελληνικού χριστιανισμού για τον ρόλο της Εκκλησίας στην Επανάσταση του 1821, παραπέμπουμε στις εύστοχες επισημάνσεις του Σ. Πολυμίλη για τον αρνητικό ρόλο της Εκκλησίας.³ Προσθέτουμε μόνο δύο κείμενα των Πατριαρχείων του έτους 1798. Το πρώτο είναι ένας λίβελος κατά των Γάλλων διαφωτιστών και της ελευθερίας, ενώ ταυτοχρόνως είναι κήρυγμα δουλικής υποταγής «εις την υψηλήν βασιλείαν των Οθωμανών». Το δεύτερο κείμενο είναι κήρυγμα κατά του πρωτοπόρου μάρτυρα της ελευθερίας Ρήγα Φεραίου και του συντάγματός του, διότι κατά τον Πατριάρχη «είναι πλήρες σαθρότητος».4 Τα ιδεολογήματα, οι ιδεολογίες και οι μύθοι για τα ιστορικά γεγονότα είναι σαν τα ναρκωτικά: μας ταξιδεύουν μακριά από την πραγματικότητα, την καταργούν, επειδή δεν θέλουμε ή δεν έχουμε τη δύναμη να την αντιμετωπίσουμε. Η κατάργηση όμως της αλήθειας δημιουργεί διαστρεβλωμένο και διεστραμμένο κόσμο, και κατά συνέπεια στρεβλή ταυτότητα, πράγμα που είχε διαπιστώσει και ο Κ. Θ. Δημαράς, που έλεγε ότι στην Ελλάδα ορισμένοι «καλλιεργούν με ηδονή την ιστορική ανακρίβεια». Η συμβουλή του εθνικού μας ποιητή παραμένει επίκαιρη: «το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ό,τι είναι αληθινό».

* Δρ Φιλοσοφίας1 Για τη νομοθεσία των Βυζαντινών χριστιανών αυτοκρατόρων εναντίον των Ελλήνων βλ. Α. Καμάρα, Η αντιπαγανιστική νομοθεσία της Υστερης Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας μέσα από τους Κώδικες, Κατάρτι, Αθήνα -2000. 2 Βλ. σχετικώς το έξοχο κείμενο του Καστοριάδη «Οι μύθοι της παράδοσής μας», Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 21 Αυγούστου 1994. Μήπως θα έπρεπε να το αναδημοσιεύσει η Ελευθεροτυπία; 3 Ελευθεροτυπία, 28 Μαρτίου 2007. Για περισσότερα Βλ. Ιστορία του ελληνικού έθνους, τόμ. ΙΑ, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1975, σ. 328-359 και 433-451. 4 Αποσπάσματα των δύο κειμένων υπάρχουν στην Ιστορία του ελληνικού έθνους, τόμ. ΙΑ, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1975, σ. 449-450.
Δημοσιεύθηκε στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 05/04/2007

Τρίτη 8 Μαΐου 2007

Κλίμα και φυσικές καταστροφές: Εξαιρετικά ανησυχητική η νέα έκθεση του ΟΗΕ

Γενεύη: Μείωση των βροχοπτώσεων, επέκταση των ερήμων, ανεπάρκειες στην αγροτική παραγωγή, σημαντική αύξηση των φυσικών καταστροφών και έξαρση των μεταδοτικών ασθενειών είναι μερικά από τα φαινόμενα που προβλέπει για τον 21ο αιώνα υπηρεσία του OHE, σε έκθεσή της που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα. Πρόκειται για περίληψη της έκθεσης του Διακυβερνητικού Σώματος για τις Κλιματικές Αλλαγές (IPCC), με τίτλο «Κλιματική Αλλαγή 2001: Επιπτώσεις, Προσαρμογή και Επικινδυνότητα». Συντάχθηκε με τη συμβολή 700 επιστημόνων που εργάζονται για τον ΟΗΕ, καθώς και περίπου 3.000 άλλων ανεξάρτητων ειδικών που εξετάζουν τις επιπτώσεις της προβλεπόμενης δραματικής αύξησης της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη. Για τις χώρες της Μεσογείου προβλέπεται μείωση της διαθεσιμότητας πόσιμου νερού και πτώση της ποιότητας των καλλιεργούμενων εδαφών, η οποία ενδέχεται να επηρεάσει την αγροτική παραγωγή. Οι πλημμύρες θα απειλούν συχνότερα τη βόρεια Ευρώπη, ενώ οι παγετώνες των Αλπεων ενδέχεται να έχουν εξαφανιστεί εντελώς σε διάστημα 100 ετών. Σημαντικές θα είναι οι επιπτώσεις και για τις χώρες της βόρειας Αμερικής, με κυκλώνες και σφοδρές καταιγίδες να πλήττουν συχνότερα τις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ, προκαλώντας διάβρωση των εδαφών. Σε μεγάλα τμήματα της Λατινικής Αμερικής θα υπάρξει μείωση της αγροτικής παραγωγής και συρρίκνωση των τροπικών υγρών δασών, μεταδίδει το Reuters. Τα προβλήματα προβλέπονται εντονότερα για τις αναπτυσσόμενες χώρες και ειδικά για ορισμένες μικρές νησιωτικές κοινότητες που κινδυνεύουν να κατακλυστούν από νερά, καθώς η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει. Οι προβλέψεις βασίζονται στην πρώτη από τις τέσσερις εκθέσεις που θα δημοσιεύσει το IPCC φέτος, σύμφωνα με την οποία η μέση θερμοκρασία του πλανήτη θα αυξηθεί μέχρι το τέλος του αιώνα κατά 1,4 έως 5,8 βαθμούς Κελσίου και η στάθμη της θάλασσας μπορεί να ανεβεί έως και 80 εκατοστά. Περισσότερο αναμένεται να επηρεαστούν τα πολικά οικοσυστήματα, με τη συνολική έκταση του αρκτικού παγετωνικού καλύμματος να έχει ήδη μειωθεί κατά 10 - 15% και το όριο των πάγων στην Ανταρκτική να έχει υποχωρήσει προς το νότο κατά 2,8 μοίρες. Τα βόρεια δάση της Αλάσκας επεκτείνονται προς τα βόρεια κατά 100 χιλιόμετρα για κάθε αύξηση της θερμοκρασίας κατά ένα βαθμό Κελσίου, αναφέρει το BBC. Στην Ασία το λιώσιμο των πάγων στα Ιμαλάια ενδέχεται να προκαλέσει αρχικά σοβαρές πλημμύρες και στη συνέχεια μείωση στην τροφοδοσία πόσιμου νερού, επηρεάζοντας πάνω από 500 εκατ. ανθρώπους. Παράλληλα, η θάλασσα θα κατακλύσει τα οικοσυστήματα των μαγκρόβιων φυτών που σταθεροποιούν τις κοίτες των ποταμών, ειδικά στο Μπαγκλαντές. Η ξηρασία ενδέχεται να ενταθεί σε μεγάλα τμήματα της Αυστραλίας και της Αφρικής, με αποτέλεσμα την έλλειψη τροφίμων αλλά και την έξαρση μεταδοτικών ασθενειών, όπως η ελονοσία (που μεταδίδεται από τα κουνούπια) και ο δάγκειος πυρετός.Θετικές επιδράσεις της παγκόσμιας θέρμανσης Θα υπάρξουν, ωστόσο, και ορισμένα θετικά αποτελέσματα της παγκόσμιας θέρμανσης, όπως η αύξηση της αγροτικής παραγωγής σε ορισμένες χώρες, η αύξηση της διαθεσιμότητας νερού, κυρίως σε χώρες της νοτιανατολικής Ασίας, και η μείωση των θανάτων από το κρύο. Ορισμένοι επιστήμονες εκτιμούν ότι η άνοδος της θερμοκρασίας θα οδηγήσει σε αύξηση της συνολικής βιομάζας των φυτών, με αποτέλεσμα να μειωθεί η συγκέντρωση του διοξειδίου του άνθρακα και να μετριαστεί έτσι το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Το IPCC επισημαίνει όμως ότι «οι προβλεπόμενες κλιματικές αλλαγές κατά τη διάρκεια του 21ου αιώνα μπορούν εν δυνάμει να οδηγήσουν στο μέλλον σε μεγάλης κλίμακας μη αναστρέψιμες καταστροφές». Αν και η πιθανότητα είναι «κατά πάσα πιθανότητα πολύ μικρή», δεν αποκλείεται να επηρεαστεί το σύστημα μεταφοράς μεγάλων μαζών νερού προς το βόρειο Ατλαντικό και να λειώσει σημαντικό ποσοστό των πάγων στη Γροιλανδία και τη Δυτική Ανταρκτική, με αποτέλεσμα την απελευθέρωση μεγάλων ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα και μεθανίου.Πολιτικές πιέσεις Η έκθεση που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα εξετάστηκε γραμμή προς γραμμή από τους κυβερνητικούς εκπρόσωπους που συμμετείχαν στις συζητήσεις της Γενεύης και, σύμφωνα με δηλώσεις διπλωματών, η Κίνα και η Σαουδική Αραβία καθυστέρησαν την έκδοσή της αμφισβητώντας σχεδόν όλες τις προβλέψεις των ειδικών. Ο πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ (UNEP), Κλάους Τόπφερ, κάλεσε τους παρευρισκόμενους να «αρχίσουν να παρέχουν βοήθεια προς τα ευάλωτα είδη και οικοσυστήματα ώστε να προσαρμοστούν στις νέες κλιματικές συνθήκες». Εκπρόσωπος του Ταμείου για την Παγκόσμια Αγρια Ζωή (WWF) απηύθυνε έκκληση προς την κυβέρνηση των ΗΠΑ να παραιτηθεί από την τακτική που ακολούθησε στη διεθνή διάσκεψη της Χάγης. Το Μάρτιο το IPCC θα δημοσιεύσει την τρίτη έκθεση, στην οποία προσδιορίζονται τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, και το Σεπτέμβριο μία τελική έκθεση των συμπερασμάτων θα φέρει τις κυβερνήσεις προ των ευθυνών τους.

Πηγή: Associated Press

Πέμπτη 3 Μαΐου 2007

ΚΟΙΝΟΝΙΟΛΟΓΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΒΑΣΙΚΩΝ ΟΡΩΝ

Α αίρεση=θρησκευτική ομάδα, που διαμαρτύρεται εναντίον μιας άλλης από την οποία συνήθως αποσπάταιαναρχισμός=άρνηση της ύπαρξης της οποιασδήποτε εξουσίας και του κράτουςανταλλακτική αξία=σχέση ποιοτική κατά την οποία η αξία χρήσης ενός εμπορεύματος ανταλλάσσεται με την αξία χρήσης ενός άλλου αντιπληθωρισμός=η μείωση της ποσότητας του χρήματος που κυκλοφορεί, η οποία μπορεί να επιτευχθεί π.χ. με την αύξηση του φόρου, με τον περιορισμό στα έξοδα του προ'υ'πολογισμού κ.α. αξία χρήσης=η δυνατότητα ενός πράγματος να ικανοποιεί κάποια ανθρώπινη ανάγκη απαρτχάιντ=ακραία φυλετική διάκριση απογραφή=συγκέντρωση πληροφοριών (συνήθως ανά δεκαετία) για τον πληθυσμό μιας χώραςαπομόνωση=η απομάκρυνση ενός προσώπου από μια ομάδα ή μιας ομάδος από κάποια άλλη αριστοκρατία=διακυβέρνηση, συνήθως κληρονομική, από την τάξη των εκλεκτών (ελίτ) αυτάρκεια=το να ικανοποιείται ο άνθρωπος μ' αυτά που έχει, χωρίς εξάρτηση από άλλους αρχηγός=πρόσωπο που αναγνωρίζεται ως υπερέχον από την κοινωνίααυτοματοποίηση=η αντικατάσταση του ανθρώπινου δυναμικού από μηχανές αφομοίωση=η ενσωμάτωση των μεταναστών στο κοινωνικό στοιχείο υποδοχής τους
Β βάση και εποικοδόμημα=το εποικοδόμημα (θεσμοί, κράτος, ιδεολογία) καθορίζεται από τη βάση (σχέση μεταξύ εργατών, μέσων παραγωγής και ιδιοκτήτη των μέσων παραγωγής) βέτο=άρνηση του αρχηγού ενός κράτους να επικυρώσει νόμο που ψηφίστηκε στη βουλήβιομηχανική επανάσταση=απότομες οικονομικές,τεχνικές,κοινωνικές, πνευματικές αλλαγές που οδήγησαν στην εμφάνιση της βιομηχανίας στην Αγγλία κατά τη χρονική περίοδο μεταξύ 1760 και 1860βιομηχανική σύγκρουση=σύγκρουση ανάμεσα σε ιδιοκτήτες ή στελέχη βιομηχανιών και εργαζομένων
Γ γένος=ομάδα συγγενών πατρικής γραμής που συνδέεται με το ίδιο όνομα και ζει συνήθως στην ίδια τοποθεσίαγεωπολιτική=θεωρία που ερμηνεύει τα κοινωνικά φαινόμενα βάσει γεωγραφικών αιτίων γκέτο=υποβαθμισμένη περιοχή, στην οποία δρα μια περιθωριοποιημένη λόγω χρώματος, θρησκεύματος ή εθνότητας, ομάδα ατόμων γραφειοκρατία=αυστηρή ιεραρχία υπαλληλικού προσωπικού που αναλαμβάνει προκαθαρισμένους ρόλους από μια κεντρική εξουσία
Δ δαιμονοληψία=η αντίληψη ότι ένα πνεύμα μπορεί να εισέλθει σ' ένα άτομο και να το καταστήσει υποχείριό του δημαγωγία=η εξαπάτηση του λαού με παραπλανητικά συνθήματα, υποσχέσεις κ.λ.π. δημογραφία=ασχολείται με τις ποικίλες αλλαγές που επέρχονται στον πληθυσμό μιας χώρας π.χ. λόγω γεννήσεων, θανάτων ή μεταναστεύσεωνδιαστρωμάτωση=η κατάταξη των ατόμων σε διάφορα κοινωνικά στρώματα με βάση τις ανισότητες στο εισόδημα, τον πλούτο, τη δύναμη, το γόητρο, την ηλικία, την εθνότητα ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό τους δίκαιο=η διαμόρφωση ενός συστήματος κανόνων το οποίο καθορίζεται από την κρατική εξουσία δικαιοσύνη=κοινωνικό αίτημα για ισότητα και αμεροληψία δόγμα Τρούμαν=το πρόγραμμα εξωτερικής πολιτικής του προέδρου των ΗΠΑ Τρούμαν (1947), για την αντιμετώπιση του κομουνισνμού δουλεία=μορφή ιδιοκτησίας που παρέχει σε κάποιον το δικαίωμα να εξουσιάζει δίκην πράγματος άλλα άτομα δώρο=ανταλλαγή αντικειμένων που αποσκοπεί στην ανάπτυξη ή ενίσχυση των κοινωνικών σχέσεων ή στην επίδειξη οικονομικής δύναμης
Ε έθιμο=επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά που βασίζεται σε καθιερωμένα πρότυπα, αντιλήψεις ή πεποιθήσεις εθισμός=η εξάρτηση από μια επιβλαβή ουσία (συνήθως ναρκωτική) εθνικισμός=ιδεολογία σύμφωνα με την οποία κάθε λαός ξεχωρίζει από τους άλλους βάσει ορισμένων κοινών χαρακτηριστικών, όπως είναι η γλώσσα, η θρησκεία ή η εθνική καταγωγή εθνικό εισόδημα=η αξία που δημιουργείται από την παραγωγική εργασία του πληθυσμού μιας χώρας σε περίοδο ενός έτους εθνικό προιόν=η χρηματική αξία αγαθών ή υπηρεσιών που παράγονται σε μια χώρα σε διάστημα ενός έτουςεκθήλυνση=η αύξηση του γυναικείου πληθυσμού σ' ένα επάγγελμα (γυναικοκρατία) εκλογίκευση=η χρησιμοποίηση του ψεύδους για τη δικαιολόγηση μιας πράξηςεκπαίδευση=συστηματική διδασκαλία που αποσκοπεί στην πνευματική και ηθική ανάπτυξη των νέωνεκτεταμένη οικογένεια=η διαβίωση κάτω από την ίδια στέγη γονέων, παιδιών και άλλων πιο μακρυνών συγγενών ελίτ=ομάδα ατόμων που αναγνωρίζεται ως ανώτερη ενσωμάτωση=αποδοχή της συμμετοχής της εργατικής τάξης στην πολιτική και οικονομική δραστηριότητα αντί για την περιθωριοποίησή της, που αποτελεί απειλή για τη διασάλευση της τάξης εξαστισμός ή αστικοποίηση=η αύξηση του πληθυσμού που ζει στα αστικά κέντραεξέλιξη=διαδικασία αλλαγής μέσω της οποίας παράγεται κάτι νέοεξουσία=άσκηση δύναμης (εξαναγκασμού, βίας) , στην οποία τα άτομα υπακούουν, γιατί τη θεωρούν νόμιμη επανάσταση=αλλαγή στη διακυβέρνηση μιας κοινωνίας, η οποία αλλαγή γίνεται με βίαιο τρόπο επιδημιολογία=μελέτη για τη συχνότητα εμφάνισης ή κατανομής στον ανθρώπινο πληθυσμό των ασθενειών επιρροή=αιτία που επιδρά σε άτομα και ομάδες έτσι ώστε να παρεκκλίνουν από την κανονικότητα της συμπεριφοράς τουςευθύνη= το να αισθάνεται κάποιος υπόλογος για την άσκηση ενός αναληφθέντος υπ' αυτού έργουεσωτερίκευση=η αποδοχή εκ μέρους του ατόμου των κοινωνικών αξιών ή κανόνων ετεροδικία=απολαβή ιδιαιτέρων πλεονεκτημάτων ή δικαιωμάτων ορισμένων πολιτών που ζουν σε ξένα κράτη π.χ. διπλωμάτες
Θ θεσμός=πρακτική που έχει καθιερωθεί ή επιβληθεί από την κοινωνία και σχετίζεται με τη δομή της κοινωνίας π.χ. ο θεσμός της οικογένειας θετικισμός=αντίληψη ότι η επιστήμη πρέπει να ασχολείται μόνο μ' αυτά που συλλαμβάνονται με τις αισθήσεις ή υπόκεινται στην παρατήρηση θρησκεία=πεποιθήσεις ή τελετουργίες που σχετίζονται με το θείο ή το ιερό θρύλος=λαική διήγηση, στην οποία πρωταγωνιστούν άνθρωποι ή υπερφυσικές δυνάμεις
Ι ιδεολογία=σύνολο πεποιθήσεων, αντιλήψεων ή στάσεων, που δεν ανταποκρίνονται κατ' ανάγκην στο αληθές π.χ.οι ιδεολογίες του κομουνισμού και του φασισμούιδιοκτησία=δικαιώματα που έχει κάποιος επί εμψύχων ή αψύχων αντικειμένωνιδιωτικοποίηση=η τάση ενασχόλησης των ανθρώπων κατά το μείζον με την ιδιωτική ή οικογενειακή ζωή παρά με τη δημόσια π.χ. περιορισμός των σχέσεων της οικογένειας με τους γείτονες ή τους συγγενείς ιμπεριαλισμός=η στρατιωτική (συνήθως) επιβολή ενός κράτους στην επικράτεια κάποιου άλλου ιστορικός υλισμός=ο τρόπος παραγωγής των υλικών αγαθών καθορίζει τα κοινωνικά, πολιτικά ή πολιτιστικά φαινόμενα (βλέπε βάση και εποικοδόμημα)
Κ καπιταλισμός=μορφή οικονομικής οργάνωσης που βασίζεται στην ιδιοκτησία και στον έλεγχο των μέσων παραγωγής (κεφάλαιο) καρτέλ=συνεννόηση μεταξύ επιχειρήσεων για τη μείωση του ανταγωνισμού στη αγοράκάστα=μορφή κοινωνικής διαστρωμάτωσης, με σαφή διάκριση των ανωτέρω στρωμάτων που μετέχουν σε τελετουργίες εξαγνισμού και των κατωτέρων στρωμάτων που αποκλείονται απ' αυτές καταναγκασμός=οι απειλές ή η χρήση βίας που καθορίζουν τη δράση και τη συμπερριφορά των υποτελών ατόμων ή κοινωνιών κίνητρο=αυτό που παρακινεί το άτομο σε μιαν ενέργεια (π.χ. αμοιβή)κοινή γνώμη=η ανάλυση ή μέτρηση με στατιστικές μεθόδους της γνώμης των ανθρώπων πάνω σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος κοινωνία=οργανωμένο και αυτοτελές σύνολο ατόμων, το οποίο έχει τη δική του ταυτότητα και συνέχεια στο χρόνοκοινωνική αλληλεπίδραση=αμοιβαία επιρροή μεταξύ ατόμων ή ομάδων λόγω της επικοινωνίας τους κοινωνική ομάδα=συγκροτημένος, μικρός αριθμός ατόμων με κοινά υλικά, πνευματικά ή ηθικά συμφέροντακοινωνικοποίηση=διαδικασία συμμόρφωσης προς τους κοινωνικούς κανόνες (βλέπε εσωτερίκευση) κοινωνικός έλεγχος=διαδικασία αντιμετώπισης της κοινωνικής απόκλισης με την επιβολή κυρώσεων κοινωνικό στρώμα=κοινωνική ομάδα που δεν έχει όλα τα γνωρίσματα της τάξης π.χ. οι ειδικευμένοι εργάτες κοινωνιολογία=συστηματική μελέτη της συλλογικής δράσης των ατόμων και των κοινωνικών προβλημάτωνκολχόζ=συναιτεριστική επιχείρηση αγροτών κοσμοθεωρία=σύνολο αντιλήψεων ή πεποιθήσεων μιας κοινωνικής ομάδος για τον κόσμο κόστος=αυτό που θυσιάζεται για να αποκτηθεί κάτι άλλοκουλτούρα=τα πολιτιστικά στοιχεία μιας ανθρώπινης κοινωνίας, όπως η γλώσσα, τα ήθη και τα έθιμα κυβερνητική=σύνολο θεωριών και ερευνών για τον άνθρωπο, τους οργανισμούς και τις μηχανές
Λ λα'ι'κισμός=τάση των πολιτικών, οι οποίοι, για να κολακεύσουν το λαό, κάνουν λόγο για τις αρετές του και τις υψηλές του αξίες λούμπεν προλεταριάτο=οι ξεπεσμένοι σε μια κοινωνία π.χ. αλήτες, εγκληματίες κ.ά.
Μ μαζική κοινωνία=η σύγχρονη πολιτεία αποτελείται από άτομα που δεν ξεχωρίζουν μεταξύ τους, είναι δηλαδή άτομα παρόμοια και αδιαφοροποίητα, πρόσφορα σε οποιαδήποτε χειραγώγηση μακαρθισμός=πολιτική διώξεων και εκφοβισμού μακιαβελισμός=πολιτική που μεταχειρίζεται οποιοδήποτε μέσο για την επιτυχία ενός σκοπού μερκαντιλισμός=η οικονομική ευημερία εξασφαλίζεται με κυβερνητικές ρυθμίσεις ή παρεμβάσειςμεσαία τάξη=τάξη που αποτελείται από εργαζόμενους σε μη χειρωνακτικές εργασίες, της οποίας οι συνθήκες εργασίας ή οι αμοιβές είναι ευνο'ι'κότερες απ' αυτές της εργατικής τάξης και υποδεέστερες της ανώτερης τάξης μεσιανισμός=η πίστη για τον ερχομό κάποιου μεσία μετανάστευση=μετακίνηση εργατικού δυναμικού είτε στο εσωτερικό μιας χώρας είτε στο εξωτερικό, λόγω ανεργίας ή φτώχειας μητριαρχία=η άσκηση εξουσίας στην οικογένεια από τη μητέραμίμηση=αντιγραφή της συμπεριφοράς των άλλωνμόδα=παροδική συμπεριφορά, που εμφανίζεται σε άτομα ή ομάδες που επιζητούν την αναγνώριση της κοινωνικής τους θέσης δια μέσου της απομίμησης των επιλέκτων (ελίτ) μονοπώλιο=ο έλεγχος της αγοράς από ένα πωλητή που διαθέτει την αποκλειστικότητα εμπορίας ενός οικονομικού αγαθού
Ν νεποτισμός=η παροχή θέσεων ή ευνοιών από ένα αξιωματούχο στον στενό συγγενικό του κύκλο
Ο ορδή=νομαδική ομάδα που διεκδικεί αποκλειστικά δικαιώματα θήρας ή βοσκής σε ορισμένα εδάφηόχλος=συλλογική δράση ατόμων, η οποία κατευθύνεται από μια κοινή συγκινησιακή παρόρμηση
Π παιδεία= (βλέπε εκπαίδευση)παλλακεία=συμβίωση ενός άνδρα και μιας γυναίκας χωρίς νόμιμο γάμοπαραβατικότητα=η παράβαση των νομικών και κοινωνικών κανόνων παράδοση=πρακτικές, αντιλήψεις, πεποιθήσεις, θεσμοί ή δημιουργήματα που παραδίδονται από γενιά σε γενιά πατερναλισμός=τάση των ατόμων να υπακούουν ή να υποτάσσονται σ' ένα αρχηγό με αντάλλαγμα την προστασία του (παρομοιάζεται με τη σχέση που υφίσταται μεταξύ πατέρα και παιδιού) πατριά=ομάδα συγγενών πατρικής ή μητρικής γραμμήςπατρωνεία=το δικαίωμα που διαθέτει ένα άτομο ή πολιτικό κόμμα να κάνει ρουσφέτιαπλήθος=σύνολο ατόμων χωρίς ηγεσία ή συγκεκριμένο στόχο π.χ. το θεατρικό κοινόπληθωρισμός=αύξηση των τιμών με αντίστοιχη μείωση της αγοραστικής δύναμης προκατάληψη=στάση εχθρότητας προς κάποια κοινωνική ομάδα (συνήθως φυλετική) προλεταριάτο=η εργατική τάξη προπαγάνδα=προσπάθεια ελέγχου της γνώμης και της συμπεριφοράς του ανθρώπουπυρηνική οικογένεια=κοινωνική ομάδα αποτελούμενη από τους γονείς και τα παιδιά (αντιδιαστέλλεται προς την εκτεταμένη)
Ρ ρατσισμός=η πεποίθηση ότι υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες φυλές ρόλος=η ανάληψη από κάποια άτομα μιας κοινωνικής θέσης που καθορίζει και τη συμπεριφορά τους π.χ. ο ρόλος του συζύγου σταδιοδρομία=οι διαδοχικές εργασίες που αναλαμβάνει ένα άτομο στη ζωή του
Σ συγγένεια εξ αγχιστείας=σχέσεις μεταξύ ατόμων που προέρχονται από σύναψη γάμουσυνήθεια=ενέργεια ατόμου που επαναλαμβάνεται τακτικάστάση=σταθερή πεποίθηση για πρόσωπα και πράγματα π.χ. η στάση ενός ατόμου για το θέμα της αθανασίας της ψυχής στερεότυπο=προκατειλημμένη αντίληψη για ομάδα ατόμων, φυλή ή τάξη στέρηση=η αδυναμία πρόσβασης στα αγαθά π.χ. η φτώχεια στίγμα=η απόδοση σε μια ομάδα ή σ' ένα άτομο ενός μειωτικού χαρακτηριστικού π.χ. ομοφυλοφιλία
Τ ταμπού=καθετί το απαγορευμένο τάξη=τύπος διαστρωμάτωσης της κοινωνίας ο οποίος προσδιορίζεται από οικονομικούς παράγοντες ταξική πάλη=σύγκρουση μεταξύ κοινωνικών τάξεων η οποία συντελείται κυρίως σε οικονομικό επίπεδο
Υ υπεραξία=η αξία που παράγει ο εργαζόμενος, αφού αφαιρεθεί το ημερήσιο κόστος διατροφής του και την οποία καρπούται ο εργοδότης του Φ φασισμός=ρατσιστικό πολιτικό σύστημα φατική επικοινωνία=συναισθηματική επικοινωνία για τη διαμόρφωση κοινών στάσεωνφεμινισμός=διεκδίκηση ίσων ευκαιριών για γυναίκες και άνδρες φεουδαρχία=σύστημα γαιοκτησίας, το οποίο εκχωρεί φέουδα με αντάλλαγμα την παροχή υπηρεσιών φράξια=ομάδα ανθρώπων με κοινό συμφέρον
Ω ωρίμανση=διαδικασία ανάπτυξης ενός οργανισμού, η οποία καταλήγει σε αλλαγή συμπεριφοράς (π.χ. ωρίμανση του παιδιού για ανάγνωση ή γραφή)Γ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Τρίτη 1 Μαΐου 2007

ΣΚΕΨΕΙΣ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ 1( H έννοια του πολίτη )

Η έννοια του πολίτη

Ο αρχαίος Έλληνας ήταν πολίτης και θεωρούσε αδιανόητο την αποσύνδεσή του από την «πόλιν». Η πιο βαριά καταδίκη ήταν να είναι κανείς «άπολις ». Αυτό που εμείς προβάλουμε ως έτοιμα για «συμμετοχική δημοκρατία» και «ενεργούς πολίτες » στην αρχαιότητα ήταν καθημερινή πρακτική. Όποιος περιόριζε τον εαυτό του στα «ίδια», δηλαδή στις ιδιωτικές υποθέσεις, δεν ήταν πολίτης, ήταν «ιδιώτης », λέξη που με τον καιρό πήρε ντροπιαστική σημασία, ώστε να σημαίνει τον ηλίθιο, σημασία που η ίδια λέξη διατηρεί σε όλες της ευρωπαϊκές γλώσσες ( idiot, idiote, idiota ) .
Η λέξη «ατιμία» που για μας έχει ντροπιαστική από άποψη ηθικής σημασία, στην αρχαιότητα σήμαινε στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων. Άτιμος ήταν αυτός που του είχαν στερηθεί τα πολιτικά δικαιώματα.

Συμμετοχή στα κοινά

Στον πλατωνικό δάλογο «Πρωταγόρας» διαβάζουμε την περίφημη φράση: Αν θέλεις η πόλη να κινείται στο επίπεδο της αρετής, δεν πρέπει κανείς να ασχολείται αποκλειστικά με τις ιδιωτικές υποθέσεις του. Ο Θουκιδίδης εκφράζει την άποψη ΄τι η ευδαιμονία της πόλης εξασφαλίζει την ευδαιμονία των ατόμων. Ευδαιμονία μεμονωμένων ατόμων δεν σήμαινε και ευδαιμονία της πόλης. Γι’ αυτούς που νομίζουν ότι θα ευτυχίσουν ανεξάρτητα από το σύνολο και συχνά εις βάρος του, ο Αριστοτέλης έλεγε: Αν χαθεί το όλο δεν θα υπάρξει ούτε χέρι ούτε πόδι.

ΑΝΘΡΩΠΕ ΞΥΠΝΑ

Άνθρωπε ξύπνα!
Έχεις μέσα σου ψυχή
π’ αξίζει πιότερο απ’ το σώμα.
Δεν τρέφεται με ύλη αυτή,
Δεν είναι από χώμα.

Άνθρωπε ξύπνα!
Της ψυχής το φάρμακο δεν είναι χημικό,
δεν αγοράζεται με χρήμα,
μα είναι κάτι το πνευματικό,
δε βρίσκεται στη γη, έρχετ’ από τον ουρανό.

Άνθρωπε ξύπνα!
Ζήτα το φάρμακό σου απ’ το θεό
διαδοσέ το και στους άλλους.
Μίλα τους για τα’ αθάνατο πνευματικό νερό,
που είναι για μικρούς και μεγάλους.

Άνθρωπε βασιλιά, άνθρωπε δούλε
άνθρωπε πνεύμα, άνθρωπε χώμα
άνθρωπε σκουλήκι, άνθρωπε αετέ
άνθρωπε γίγαντα, άνθρωπε νάνε
ανΘρωπε ξύπνα!
ΑΝΘΡΩΠΕ ΞΥΠΝΑ!!

Μαρία Σεφέρου

Κράτος και εξουσία

Καταρχήν πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι και να μην ονειροπολούμε.
Ιδανικό κράτος δεν μπορεί να υπάρξει, γιατί κράτος σημαίνει , κυριαρχία μιας τάξης ανθρώπων πάνω στους άλλους. Άλλωστε το ίδιο το όνομά του το λέει. Στα αρχαία ελληνικά: κράτος = ισχύς, δύναμη.
Το κράτος αγωνίζεται για δύναμη, για τάξη, για επέκταση και για ελάχιστη δικαιοσύνη κι εντιμότητα ( όχι από καλοσύνη ) αλλά χωρίς μια στοιχειώδη δικαιοσύνη θα επικρατούσε χάος, και το ίδιο θα κατέρρεε.
Ερχόμαστε τώρα στην εξουσία.
Χωρίς αυτή δεν μπορούμε να κάνουμε, γιατί ο κόσμος δεν είναι τέλειος και χρειάζεται κάποιος να κρατά το όπλο της εξουσίας, για να ζούμε αρμονικά μεταξύ μας. Αυτός ο κάποιος είναι η δικαιοσύνη, η αστυνομία, ο στρατός, η παιδεία κλπ. Μόνο σε μια κοινωνία τέλειων ανθρώπων δεν θα χρειαζόταν αναγκαστική εξουσία. Γι’ αυτό και η αναρχία είναι μια έννοια ουτοπική.
Δυστυχώς όμως, αυτοί που σκαρφαλώνουν στα ανώτατα αξιώματα του κράτους δεν το κάνουν από επιθυμία να βοηθήσουν την πατρίδα και τους ανθρώπους που την κατοικούν, αλλά από φιλοδοξία και δίψα για δύναμη, την οποία όταν την αποκτήσουν τη θεωρούν τιμή τους και δικαίωμα και όχι καθήκον.
Σπάνια άνθρωποι υψηλού πνευματικού και ηθικού επιπέδου ενδιαφέρονται γι’ αυτή, γιατί ο δρόμος προς αυτή είναι συνήθως αμαρτωλός. ( Δυο είδη ανθρώπων μπορούν να ανεβούν ως την κορυφή, οι αετοί και τα σκουλήκια. Συνήθως αυτοί που το καταφέρνουν ανήκουν στην δεύτερη κατηγορία )
Ξέρουμε ότι ο άνθρωπος είναι ζώο μιμητικό και μιμείται αυτούς που τον κυβερνούν και επαναλαμβάνει τα έργα τους.
Άρα αυτοί που βρίσκονται στην εξουσία ή αυτοί που θα βρεθούν εκεί πρέπει οι ίδιοι να στραφούν προς τις πνευματικές αλήθειες, πρώτα για να αφυπνιστούν οι ίδιοι και μετά να εμπνεύσουν στο λαό δικαιοσύνη, αγάπη, ελπίδα, γιατί οι λαοί έχουν ένα ειδικό αλλά αιματηρό τρόπο να επεμβαίνουν όταν η εξουσία υπερβεί κάποια ανεκτά όρια..